مارکر خونی شاخص خطر ابتلا به دیابت سالها قبل از تشخیص بیماری

در یک تحقیق جدید که توسط محققین سوئدی سرپرستی گردید یک نشانگر خونی شناسایی شد که نشاندهنده ی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 سالها قبل از تشخیص به روشهای معمول تشخیصی دیابت است.

 نتایج این تحقیق درمجله ی  Cell Metabolism  (در7 نوامبر 2012) منتشر گردید.

دکتر Rosengrenمی گوید: ما نشان دادیم در خون افرادیکه مقدار پروتئین SFRP4بالاتر از میزان متوسط این پروتئین در افراد دیگر است خطر ابتلا به دیابت  در چند سال آینده پنچ برابر بیشتر از افرادی است که مقدار این پروتئین درخونشان زیر مقدار متوسط است .

هنگامیکه فردی  به دیابت نوع 2 مبتلا می شود به احتمال زیاد  به عروق خونی آن فرد در چشم و سایر مناطق بدن در طی سالها آسیب وارد شده است. یافتن یک روش که بتواند ابتلا به دیابت را در فرد  در چند سال آینده پیش بینی نماید و انجام درمانهای پیشگیرانه میتواند جلوی این آسیب ها را گرفته و آنها را محدود کند.

در این تحقیقات دکتر Rosengrenوهمکارانش به مقایسه ی سلولهای بتای تولید  کننده ی انسولین در افراد دیابتی و غیر دیابتی پرداختند، آنها دریافتند که در سلولهای بتای فرد دیابتی مقدار پروتئین SFRP4بسیار بالا است این پروتئین در فرآیندهای  التهابی نقش دارد.

محققین مقدار SFRP4درخون افراد غیر دیابتی را سه بار در هر سه سال اندازه گیری کردند . آنها دریافتند که 37 درصد از کسانی که غلظت این پروتئین درخونشان بالا بوده است درطی تحقیق به دیابت مبتلا شدند ( در مقایسه با 9 درصد از افرادی که غلظت این پروتئین درخونشان زیر حد متوسط بود).

 Rosengrenمی گوید : این موضوع نشان داد که این پروتئین یک نشانگر خطرابتلا به دیابت بسیار قوی درخون است که میتواند چندین سال قبل از تشخیص دیابت بکار رود.

او وهمکارانش دریافتند که ارتباط  دیابت با این نشانگر مستقل از ارتباط  آن با سایر فاکتورهای خطر بیماری دیابت نوع 2 نظیر چاقی وسن است . آنها معتقدند این اولین باری است که دانشمندان  به ارتباط بین یک پروتئین وخطر ابتلا به دیابت نوع 2 پی برده اند واین اولین باری است که ارتباط بین  التهاب در سلولهای بتا و دیابت مشخص شده است.

 به گفته ی نویسنده ی مقاله تامان مهدی: این نظریه وجود دارد که التهاب  مزمن درجه ی پایین سبب تصعیف سلولهای بتا تا حدی می شود که دیگر قادر به تولید مقدار کافی انسولین نباشند. هیچ شکی نیست که دلایل چند گانه ای برای این تصعیف وجود دارد که یکی از آنها پروتئین  SFRP4است.

Rosengrenمی گوید: ما همچنین مکانیزم اختلالی را که توسط SFRP4در ترشح انسولین ایجاد می شود شناسایی کردیم، در نتیجه این نشانگر نه  تنها افزایش خطر ابتلا به دیابت را آشکار میکند بلکه روند درحال پیشرفت بیماری را نیز به ما نشان می دهد.

Rosengrenمی گوید: بزرگترین تأثیر این آزمایش زود هنگام برای شناسایی خطر ابتلا به دیابت، تشویق مردم به تغییر شیوه ی زندگی آنها برای کاهش خطر ابتلا به دیابت است. همچنین میتواند پیامدهای برای درمان داشته باشد. Rosengrenمی گوید:  در دراز مدت ،  یافته های ما نیز می تواند به روش های جدیدی برای درمان بیماری دیابت نوع 2 از طریق روشهایی برای مسدود کردن فعالیت پروتئین SFRP4در سلولهای بتای تولید کننده ی انسولین وکاهش التهاب و در نتیجه حفاظت از سلولهای بتا منجر شود.

منبع:

Cell Metabolism,16(5)pp.625-633,published online 7 Nov 2012; DOI: 10.1016/j.cmet.2012.10.009